Datum: 26.04.2013.
U brojnim tiskanim i elektroničkim medijima objavljene su informacije o drastičnom povećanju cijena prijevoza na državnim brzobrodskim linijama u sustavu javnoga obalnoga linijskog prometa na Jadranu, što bi, kako se navodi, trebao biti novi udarac na položaj naših otočana. Radi potpunijeg informiranja javnosti nužno je istaknuti nekoliko činjenica.
Točno je da je predloženo da se od 15. lipnja 2013. godine na brzobrodskim linijama uvedu nove tarife, no konačna odluka o povećanju cijena donijet će se nakon konzultacija s Ministarstvom pomorstva, prometa i infrastrukture i brodarima koji održavaju brzobrodske linije. Ako dođe do poskupljenja ono će za otočane, dakle za osobe stalno nastanjene na hrvatskim otocima, biti minimalno. Točnije radi se o nekoliko kuna.
Tako bi, primjerice, putna karta od Splita do Lastova sa 27 poskupila na 30 kuna, od Splita do Rogača sa 16.50 na 18 kuna, između Šibenika i Žirja sa 11 na 12 kuna, a između Zadra i Silbe sa 16 na 18 kuna. Na nekim linijama, kao što su Zadar-Sali i Dubrovnik-Sobra, korekcija cijena za otočane nije predložena. Prijedlog povećanja cijena karata u brzobrodskome prijevozu Agencija za obalni linijski pomorski promet temelji na detaljnoj analizi postojećih cijena i potrebi da se isprave uočene nelogičnosti i otklone zatečene distorzije. Cijene su analizirane prema kriterijima razvijenosti otoka, udaljenosti relacije u nautičkim miljama, cijenama trajektne karte za istu relaciju, te cijenama autobusne karte za sličnu kopnenu udaljenost.
Na temelju provedene analize izvršeno je usklađivanje cijena na području cijelog Jadrana, te je planirano prosječno povećanje cijena od 26,87 posto u izvansezonskom i 50,33 posto u sezonskom razdoblju pri čemu bi cijene povlaštenih karata koje koriste otočani bile prosječno povećane od 11,59 posto. Predviđeno povećanje je neophodno da bi se održalo normalno financiranje, a time i funkcioniranje sustava brzobrodskih linija, na što se troši 38,24 % ukupnog iznosa potpora u obalnog linijskog pomorskog prijevoza.
Iako smo svjesni mogućih problema zbog navedenog povećanja, smatramo ovu mjeru jedinim rješenjem za održavanje sustava brzobrodskog prijevoza i obnovu flote.
Brzobrodske linije na Jadranu uvedene su 2001. godine s ciljem podizanje razine kvalitete veza otoka s kopnom. Doprinos tome bile su i cijene prijevoza za otočane koje su bile osjetno niže od realnih za takav suvremeni način prijevoza. Štoviše, takve povlaštene cijene vrijedile su i za sve druge putnike. Tek u lipnju 2011. godine, nakon što su cijene cijelo desetljeće ostale praktički nepromijenjene, te je putovanje brzim brodovima postalo osjetno jeftinije od plovidbe trajektima, uveden je novi tarifni sustav, ali ni tada cijene za otočane nisu bile povećane.